*NOW BOOKED FOR 2026* Transitmania 17 @ Santa Pod 17th to 19th July 2026 *ALL DETAILS HERE*

Uitschakelen headlichts en stadsverlichting

Use this forum to post technical questions & problems about any Transit

Moderator: Luke

Uitschakelen headlichts en stadsverlichting

Postby Campertje » Tue Sep 08, 2026 10:30 pm

Is het mogelijk om de "uitschakeltijd" van de verlichting bij openen van een (voor)deur in of uit te schakelen?
Minicampertje bij langere stilstand gaat de verlichting bij openen deuren steeds aan (blijft ca 10min. branden)
(achterlichten, kenteken en voorlampen)
De accu ontlaadt na een week lager dan 10.9V en geeft dan startprobleem.
Met de stuurschakelaar grootlicht 2X piepje dan gaat het wel uit, met een portier openen gelijk weer aan.

Er wordt gezegd dat het een Fabrieksfout is?

Is er een oplossing voor dit probleem?

Ford Transit Connect V-250-BR 3 zit L2-H1 bestelauto 2016
Is it possible to get the "uitschakeltijd" from the lighting before opening a (voor) door in the direction of the shackle?
Minicampertje at a longer standstill with the lighting at the open end of the steeds aan (view approx. 10min. Branden)
(afterlights, kenteken and front lamps)
The battery was charged for a week in storage at 10.9V and caused a starting problem.
With the stuurschakelaar grootlicht 2X beepje dan gaat het wel uit, with a portier openen gelijk weer aan.

He was told that a factory feed is?

Is it a solution to this problem?

Ford Transit Connect V-250-BR 3 zit L2-H1 best car 2016
Campertje
Newbie

Re: Uitschakelen headlichts en stadsverlichting

Postby metalworker0 » Wed Sep 09, 2026 2:14 pm

got a proper translation from google

Is it possible to enable or disable the "switch-off delay" for the lights when opening a (front) door?
With my mini-camper, the lights come on every time the doors are opened during extended periods of inactivity (and stay on for about 10 minutes)—this affects the tail lights, license plate light, and headlights.
After a week, the battery voltage drops below 10.9V, causing starting problems.
If I use the high-beam stalk (two beeps), the lights do turn off, but they come right back on as soon as a door is opened.

I’ve heard this might be a factory defect?

Is there a solution to this problem?

my answer

it may be possible with Forscan

and i think you have a bad battery

...................................................................................

Mijn antwoord:Nederlands

Het is wellicht mogelijk met FORScan.

En ik denk dat je accu's slecht zijn.

all the best.mark
metalworker0
Transit Extremist
Transit Extremist

Postby Campertje » Wed Sep 09, 2026 6:06 pm

De accu is 12.6V bij stilstand. draaiende motor >14.
forscan daar heb ik een adapter voor nodig?
Of kan ik dat alleen bij een ford dealer (€85,00 voor uitlezen) doen
Campertje
Newbie

Postby metalworker0 » Wed Sep 09, 2026 6:19 pm

De kabel heet "Vlinker".

Word lid van de FORSCAN-groep; je zult een vertaler moeten gebruiken om de berichten te kunnen lezen.

of - voor een betere vertaling van het Nederlands die we kunnen begrijpen

https://www.google.com/search?q=transla ... s-wiz-serp

all the best.mark
metalworker0
Transit Extremist
Transit Extremist

Postby metalworker0 » Wed Sep 09, 2026 6:37 pm

Let op: accu's kunnen bij volledige lading 12,6 volt aangeven, maar toch geen capaciteit hebben wanneer ze daadwerkelijk moeten werken.

all the best.mark
metalworker0
Transit Extremist
Transit Extremist

Postby Campertje » Wed Sep 09, 2026 7:35 pm

Duidelijk, bedankt voor je meedenken, ik denk zelf dat het geen probleem met de accu deze is ook doorgemeten bij de Ford dealer.
Het is een Minicamper busje.
Na één week stilstand gaat starten nog prima met alleen deuren regelmatig open en dicht en 10 min. nabranden van verlichting. Verder geen verbruik van de accu.
Laatste keer 11 dagen op vacantieplek stilstand was de accu te zwak om te starten.
De handleiding geeft aan verlichting 3 min nabranden maar het blijft 10 min. nabranden en dat zou ik graag uitschakelen of de 3 min. instellen. De dealer heeft direct geen oplossing met de instellingen van de auto, en wil de auto uitlezen (€85,00)

Bij het dagelijks rijden is er eigenlijk geen probleen en gaan de deuren ok niet zoveel open als op de kampeerlocatie.
Campertje
Newbie

Postby metalworker0 » Wed Sep 09, 2026 7:45 pm

Campertje wrote:Duidelijk, bedankt voor je meedenken, ik denk zelf dat het geen probleem met de accu deze is ook doorgemeten bij de Ford dealer.
Het is een Minicamper busje.
Na één week stilstand gaat starten nog prima met alleen deuren regelmatig open en dicht en 10 min. nabranden van verlichting. Verder geen verbruik van de accu.
Laatste keer 11 dagen op vacantieplek stilstand was de accu te zwak om te starten.
De handleiding geeft aan verlichting 3 min nabranden maar het blijft 10 min. nabranden en dat zou ik graag uitschakelen of de 3 min. instellen. De dealer heeft direct geen oplossing met de instellingen van de auto, en wil de auto uitlezen (€85,00)

Bij het dagelijks rijden is er eigenlijk geen probleen en gaan de deuren ok niet zoveel open als op de kampeerlocatie.

Understood; thanks for your input. Personally, I don't think it's a battery issue; the battery was tested by the Ford dealer.
It’s a small camper van.
After sitting idle for a week, it still starts fine—even with the doors being opened and closed regularly and the lights staying on for 10 minutes after shutdown. There is no other battery drain.
However, the last time it sat idle at a campsite for 11 days, the battery was too weak to start the engine.
The manual states the lights should stay on for 3 minutes, but they actually stay on for 10; I’d like to disable this feature or adjust it to the 3-minute setting. The dealer doesn't have an immediate solution regarding the vehicle settings and wants to run a diagnostic scan (€85.00).
There are no issues with daily driving, and the doors aren't opened nearly as often as they are at the campsite.

Hope others can help with this .. i would be thinking about a solar panel charger in this situation - the camper van guys should be able to give more help

Ik hoop dat anderen hierbij kunnen helpen... In deze situatie zou ik denken aan een oplader op zonne-energie; de ​​mensen met campers zouden hier meer over moeten kunnen vertellen.

all the best.mark
metalworker0
Transit Extremist
Transit Extremist

Postby metalworker0 » Wed Sep 09, 2026 8:21 pm

does this help

Helpt dit? Hier is een Engelstalige website met informatie over dit verlichtingsprobleem, voor jou vertaald.

talloze suggesties die allesomvattend zijn

https://fordtransitconnectforum-com.tra ... r_pto=wapp

all the best.mark
metalworker0
Transit Extremist
Transit Extremist

Return to Technical Problems & Questions